How to Cite
Tenorio, D. , Escobar, J. M., Garzón, E. S., Castaño, C. , Acevedo, A. , & Martínez, J. W. (2015). Efectividad de Intervenciones Educativas en Primeros Auxilios. Revista Investigaciones Andina, 11(18), 81 - 91. https://doi.org/10.33132/01248146.225

Abstract

Introducción: la evidencia científica ha demostrado que la enseñanza de una adecuada práctica de Primeros Auxilios en la comunidad, contribuye con el cambio en la estructura de mortalidad. Estos estudios se han evaluado en las Américas en instituciones de educación media y en comunidad en general. El presente proyecto tiene como objetivo evaluar la efectividad de una intervención educativa en el nivel de conocimientos en Primeros Auxilios con estudiantes de enseñanza media. Métodos: se seleccionaron dos instituciones de educación media con 72 estudiantes, a quienes se les realizó un pre y post test y recibieron una capacitación diseñada por los autores, definida en un manual. Resultados: se encontró que sólo las niñas con la capacitación en el manual incrementaron sus conocimientos, habilidades y destrezas en primeros auxilios. Conclusiones: la intervención educativa con el apoyo de los docentes y los directivos académicos fue exitosa, al reportar evidencias que incrementaron en las niñas los conocimientos, las acciones y destrezas.

Abstract

Introduction: the scientific evidence has demonstrated that the education of a suitable practice of The First Aids in the community contributes with the structure of mortality´s changes. These studies have been evaluated in institutions of media education in the Americas and in the community in general. This project has as aim: to evaluate the efficiency of an educative intervention in the level of knowledge about The First Aids in high schools´ students. Methods: there were selected two high schools institutions by 72 students who realized a pre and a post test. They received training, designed by the authors and defined in a manual. Results: the intervention showed differences according to the sex. In girls, the strategy achieved an increase skills and know ledges in First aids in the community.. Conclusions: the educational intervention with the support of the administrative teachers was successful in girls, because of the evidences and reports that increased students´ knowledges, actions and skills.

Keywords: education, first aid, health knowledge, attitudes, practice, school health services.


Licence

Authors should declare no conflicts of interest either for reasons of financing the project which is the result of the article; as well as intellectuals, academics, moral and investigative reasons.
The Journal of Andean Research is home to the ethical rules for publications issued by the COPE: http://publicationethics.org/resources/code-conduct

Downloads

Download data is not yet available.

Citado por

Sistema OJS 3 - Metabiblioteca |