How to Cite
Ripoll, N. A. P., Gòmez, O. L. O., & Marquínez, O. P. B. (2015). Desarrollo de la argumentación escrita en dos grupos de estudiantes de fonoaudiología de Universidades colombianas. Revista Investigaciones Andina, 10(16), 67 - 80. https://doi.org/10.33132/01248146.209

Abstract

Introducción: en un estudio cualitativo, de corte hermenéutico evaluativo, las autoras estructuraron una propuesta para el desarrollo de la argumentación escrita en estudiantes universitarios.Métodos: por medio de un diagnóstico inicial de la producción escrita de estudiantesuniversitarios, se determinaron sus dificultades más relevantes en la construcción de ensayos argumentativos. Se construyó la propuesta que fue aplicada en el año 2002, con los estudiantes evaluados. Resultados: se encontró que el 67% de los ensayos de los estudiantesde la Universidad Católica y el 50% de los estudiantes de la Universidad del Rosario, se consideraron de buena calidad.Conclusión: los participantes comprendieron la importancia de planificar laconstrucción del ensayo e identificaron los aspectos y procedimientos esenciales de esa planificación; entendieron el valor de la autocorrección; también resaltaron la aplicabilidad de estos conceptos en su formación profesional. La propuesta inicial fue enriquecida a partir de esta experiencia y podrá ser aplicada con otros grupos
de estudiantes universitarios.

Abstract

Introduction: In a qualitative study, of hermeneutic assessment, the authors structured a proposal to develop argumentative writing skills in University students. In Colombia, the more relevant difficulties in the construction of argumentative essays were determined and the subjective aspects for the construction of those written assignments were taken into account. Methods: Based on the didactic functional and procedural approaches defined by Héctor Perez Grajales to work on the written expression, Results: We found that 67% of the essays from the Catholic University of Manizales and 50% of the essays from the Universidad del Rosario students were consideredof good quality. The participants understood the importance of planning essay construction and identified the essential aspects and procedures of that planning. Conclusion: They also understood the value of the self-correcting and recognized their improvement on their writing skills from this process. Students affirmed that those learning processes will be useful to give coherence and cohesion to their writings and to identify clear parameters when correcting documents. They also emphasized the applicability of these concepts in their professional formation. The initial proposal was enriched through this experience and it could be applied with other groups of students at the University level.

Key words: Competency-based Education, Students, essays, Training


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