Resumen
Introducción: la presente investigación está relacionada con las ciencias humanísticas y sociales, en especial aquellas disciplinas asociadas al diseño, aunque cuenta con la participación de otras áreas como la sociología, la psicología y la antropología. El objeto de este estudio se centra en la caracterización y determinación descriptiva de las manifestaciones visuales asociadas a las representaciones de los objetos 2D (avisos publicitarios) del centro de Pereira, a fin de generar un insumo que permita la reconstrucción histórica de la memoria visual, asociado al lenguaje colectivo de la ciudad. Metodología: se recolectaron registros fotográficos de los avisos publicitarios del centro de Pereira, correspondientes a 1534 fotos; se aplicó un muestreo aleatorio que determinó la selección de 304 fotos, como muestra real para el análisis. Cada una de las imágenes fue sometida a un exhaustivo estudio a través de la implementación de una ficha técnica básica con elementos de diseño. La variable independiente tenida en cuenta en esta investigación es la caracterización de las representaciones de los objetos 2D (avisos publicitarios) del centro de Pereira. Resultados: caracterizar la estructura, el contexto y la funcionalidad comunicativa de los objetos 2D (avisos publicitarios), en la cuidad de Pereira.
Abstract
Reconstruction of the memory (report): the visual manifestations like representation of the two-dimensional objects (2D) of Pereira’s center
Introduction: this research falls within an interdisciplinary field related to science and social humanistic, especially those disciplines associated with design, but with the participation of other areas like sociology, psychology and anthropology.The object of this intervention study focuses on the characterization and determination descriptive of the visual demonstrations associated with representations of objects 2D (advertisements) from the centre of the city of Pereira, to generate an input for the reconstruction of the historic visual memory associated with the collective language of the city. Methods: was carried out collecting photographic records of advertisements from downtown Pereira for 1,534 photos, this number was applied random sampling to determine the selection of 304 photos shows as real for analysis. Each of the images was subjected to an exhaustive study through the implementation of a data sheet basic design elements. The independent variable taken into account in this investigation is the characterization of the representations of objects 2D (advertisements) from downtown Pereira Results: to characterize the structure, context and functionality of communicative objects 2D (advertisements) in the city of Pereira.
Keywords: demonstrations visual, two-dimensional objects 2D (advertising),
historical memory, city.